Ken je het begrip ‘reparatiecultuur’? Dat is een cultuur met een focus op wat er niet goed gaat en hoe dat te verbeteren. Dat kan gelden voor de organisatie als geheel en ook voor de medewerkers. Scoor jij in zo’n cultuur slecht op een bepaalde competentie, dan is dat jouw ontwikkelpunt.

Interessante visie
Vanuit de positieve psychologie is dit een gekke benadering. Je kunt niet uitblinken in iets waar je geen talent voor hebt. Van een 4 kun je nooit een 9 of 10 maken. Maar hoe zit het dan met het leren van je fouten, denk je misschien. Onderzoeker Marcus Buckingham heeft daar een interessante visie op:

“Alles wat we leren van fouten, zijn de kenmerken van fouten. Als we iets willen leren over succes, moeten we succes bestuderen.”

Evalueren
Interessant toch? Als een project niet zo lekker loopt, dan roepen we “dit moeten we goed evalueren na afloop!”. En dat is absoluut leerzaam. Maar evalueren we ook zo uitgebreid als een project soepel verliep en goede resultaten gaf? Dan staan we er meestal op z’n hoogst kort bij stil, met een taartje en een compliment voor de projectleden, en evalueren we misschien nog voor de vorm. Althans, zo ken ik het.

Meer successen creëren
Maar juist die succesvolle projecten zijn super leerzaam. Wat ging er goed en wat maakte dat het zo goed ging? Welke talenten hebben de projectleden ingezet? En hoe kunnen we dat in volgende situaties weer inzetten? Juist dit, het uitvergroten van de dingen die goed gaan, er een vliegwiel van maken, helpt om meer successen te creëren. En hoe goed is het dan als je precies weet wat jouw sterke punten zijn en als je dat ook weet van je teamleden? En hoe je dan samen klussen kunt oppakken vanuit ieders sterke punten?

Daarom bied ik het Talentprogramma voor teams. Deelnemers aan dit programma geven aan dat ze juist dat als grote meerwaarde zien, je leert elkaar op een andere manier kennen en je leert hoe je projecten op een andere, inspirerende manier kunt aanvliegen.

Focus jij op je op de dingen waar je niet goed in bent of op je talenten?